Ιπτάμενοι… κατάσκοποι «σαρώνουν» τα αυθαίρετα

ΜΗ ΕΠΑΝΔΡΩΜΕΝΑ ΑΕΡΟΧΗΜΑΤΑ

Για πρώτη φορά χρησιμοποιούνται από τον Οργανισμό Κτηματολο­γίου και Χαρτογραφήσεων για την παραγωγή χαρτογραφικών υποβάθρων υψηλής ακρίβειας

Τα μη επανδρωμένα αεροχήματα είναι εξοπλισμένα με φωτογραφική μηχανή υψηλής ευκρίνειας, είναι ηλεκτρικά, τηλεκατευθυνόμενα και έχουν μέγιστο χρόνο πτήσης τις 3,5 ώρες.

Τα μη επανδρωμένα αεροχήματα είναι εξοπλισμένα με φωτογραφική μηχανή υψηλής ευκρίνειας, είναι ηλεκτρικά, τηλεκατευθυνόμενα και έχουν μέγιστο χρόνο πτήσης τις 3,5 ώρες.Ιπτάμενος κατάσκοπος… για όλες τις δουλειές είναι τα Μη Επανδρωμένα Αεροχήματα (ΜΕΑ), τεχνολογία η οποία χρησιμοποιείται σε αμυντικές εφαρμογές, αλλά για πρώτη φορά ο Οργανισμός Κτηματολογίου και Χαρτογραφήσεων Ελλάδος (ΟΚΧΕ) την αξιοποιεί για αεροφωτογραφικές λήψεις. Ο ΟΚΧΕ ήδη εφάρμοσε πιλοτικό πρόγραμμα με αντικείμενο την αξιοποίηση αεροφωτογραφικών λήψεων από ΜΕΑ για την παραγωγή χαρτογραφικών υποβάθρων υψηλής ακρίβειας.

«Τα πλεονεκτήματα των ΜΕΑ, σε σχέση με τα επανδρωμένα αεροσκάφη είναι πολλά, γιατί η απομάκρυνση του πληρώματος από το αεροσκάφος παρέχει δυνατότητες για μεγαλύτερη διάρκεια πτήσης, σε μεγαλύτερο ύψος, με μεγαλύτερη ταχύτητα, σε επικίνδυνο περιβάλλον και χωρίς να τίθενται σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές», επισημαίνει ο πρόεδρος του ΟΚΧΕ, Γιώργος Μουτεβελής: «Για παράδειγμα, σε περίπτωση πλημμύρας καλλιεργειών μπορούν να πετάξουν στη μέγιστη στιγμή της πλημμύρας και να αποτυπώσουν τις εκτάσεις που πλημμύρισαν, προκειμένου να σχηματιστεί μια πλήρης εικόνα για τις αποζημιώσεις των αγροτών. Αλλες εφαρμογές των ΜΕΑ είναι η αναζήτηση επιζώντων και η διάσωση, η επιτήρηση συνόρων, η παρακολούθηση γεγονότων μεγάλης κλίμακας, ο έλεγχος της οδικής και θαλάσσιας κυκλοφορίας, οι τηλεπικοινωνίες, η λήψη μετεωρολογικών δεδομένων, η καταγραφή και ο έλεγχος δικτύων μεταφοράς ενέργειας (π.χ. ΔΕΗ) κ.ά.

Περιορισμένη κλίμακα
Σήμερα οι φωτογραμμετρικές μελέτες είναι συνήθως περιορισμένης κλίμακας, εξαιτίας του υψηλού κόστους, ενώ ο χρόνος εκτέλεσης, δηλαδή ο σχεδιασμός, η αδειοδότηση, η εκτέλεση, ο αποχαρακτηρισμός του υλικού από τη Γεωγραφική Υπηρεσία Στρατού (ΓΥΣ) είναι αδικαιολόγητα μεγάλος. Η χρήση των ΜΕΑ θα δώσει τη δυνατότητα εκτέλεσης μεγάλου αριθμού αεροφωτογραφικών έργων, με μειωμένο κόστος και χρόνο, λόγω της ευκολίας σχεδιασμού και εκτέλεσης πτήσεων σε διάστημα μερικών ωρών».

Σύμφωνα με το ΝΔ 1013/1971, στις λήψεις και στις εργασίες επεξεργασίας γεωγραφικού υλικού είναι υποχρεωτική η παρουσία αξιωματικού της ΓΥΣ.

Ο ΟΚΧΕ πραγματοποίησε σειρά λήψεων: στην Ελαφόνησο  για τη δημιουργία χαρτογραφικών υποβάθρων για περιβαλλοντικές μελέτες, στη Μεσσήνηγια τη δημιουργία τοπογραφικών διαγραμμάτων μεγάλης κλίμακας (αποτ

Ο ΟΚΧΕ πραγματοποίησε σειρά λήψεων: στην Ελαφόνησο για τη δημιουργία χαρτογραφικών υποβάθρων για περιβαλλοντικές μελέτες, στη Μεσσήνηγια τη δημιουργία τοπογραφικών διαγραμμάτων μεγάλης κλίμακας (αποτύπωση αρχαιολογικού χώρου) και στη Μαλακάσα για τη δημιουργία τοπογραφικών διαγραμμάτων κατά μήκος τμήματος της εθνικής οδού για μελέτες οδοποιίας.

Η άδεια εκτέλεσης πτήσεων στον ελληνικό χώρο για λήψη αεροφωτογραφιών χορηγείται από το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Αμυνας (ΓΕΕΘΑ) και όπως λέει ο πρόεδρος του ΟΚΧΕ: «Ο ΟΚΧΕ έλαβε άδεια για να πετάξουν τα ΜΕΑ μετά από ενάμιση χρόνο. Βάσει του ν. 3882/2010 έχει ανατεθεί στον Οργανισμό ο σχεδιασμός και ο συντονισμός μιας συλλογικής προσπάθειας, ώστε να αποκτήσει η χώρα μας σύγχρονη και έγκυρη γεωχωρική πληροφορία. Ομως η γραφειοκρατία δυσχεραίνει το έργο του.

Το κόστος για αεροφωτογράφηση με επανδρωμένο αεροσκάφος της Αεροπορίας Στρατού κοστίζει 1.835,9 ευρώ την ώρα, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Ο ΟΚΧΕ καταβάλλει τη δαπάνη αυτή στην Αεροπορία Στρατού με τιμολόγιο, οπότε επιβαρύνεται και με ΦΠΑ. Η δαπάνη αυτή είναι δυσβάσταχτη για τον Οργανισμό, ο οποίος έχει αναλάβει το έργο της δημιουργίας υποβάθρου ορθοεικόνων που προέρχονται από αεροφωτογραφίες, για τμήμα της χώρας.

Ιπτάμενοι... κατάσκοποι «σαρώνουν» τα αυθαίρετα

Συνδρομή
Για τον λόγο αυτό τον Ιούνιο του 2011 ζητήσαμε από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, να συνδράμει τον Οργανισμό στην αεροφωτογράφηση της Πελοποννήσου, που σχεδιάζεται για το 2012. Στις 12 Οκτωβρίου του 2011 ο τότε υπουργός Εθνικής Αμυνας Π. Μπεγλίτης ανταποκρίθηκε θετικά στο αίτημά μας.

Τώρα με νεότερο αίτημά μας στο ΥΠΕΘΑ προτείναμε τη δωρεάν διάθεση για τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων, του ολοκληρωμένου συστήματος ψηφιακής λήψης εικόνων από αεροσκάφος, στην προμήθεια του οποίου προχωρούμε άμεσα με την προκήρυξη διαγωνισμού.

Ιπτάμενοι... κατάσκοποι «σαρώνουν» τα αυθαίρετα

Το σύστημα αυτό, προϋπολογισμού 1.200.000 ευρώ, θα βοηθήσει στην παραγωγή χαρτογραφικών προϊόντων ευρείας κλίμακας, με μείωση του χρόνου εκτέλεσης και του κόστους των εργασιών, οι περισσότερες εκ των οποίων εκπονούνται από διάφορους φορείς του Δημοσίου, κατόπιν αναθέσεων σε ιδιώτες». Στη χώρα μας υπάρχουν δύο ειδικά διασκευασμένα αεροσκάφη που λειτουργούν στη Δ/νση Αεροπορίας Στρατού. Το ΝΔ 721/1970 ορίζει ότι οι Ενοπλες Δυνάμεις μπορούν να διαθέτουν σε τρίτους αγαθά της δικής τους παραγωγής, υπηρεσίες, για έργα και σκοπούς κοινής ωφέλειας.

«Για πλήρη αεροφωτογράφηση της Πελοποννήσου το 2012, με στόχο την παραγωγή ορθοφωτοχαρτών για κάλυψη των στόχων του Εθνικού Κτηματολογίου, απαιτούνται 200 ώρες πτήσης και κόστος 367.180 ευρώ, κόστος μεγάλο για τον προϋπολογισμό του ΟΚΧΕ», εξηγεί ο κ. Μουτεβελής: «Δεδομένης, μάλιστα, της βούλησης του Οργανισμού να καλύπτει με αεροφωτογραφικά δεδομένα μεγάλες εκτάσεις της χώρας ανά έτος, συνεπάγεται τεράστια ετήσια επιβάρυνση.

Ευελπιστούμε ότι η ηγεσία του ΥΠΕΘΑ θα ανταποκριθεί θετικά στο αίτημά μας, ώστε να γίνει εφικτή μια σημαντική δράση για την Ελληνική Δημόσια Διοίκηση».

Οι εφαρμογές

Ο συνεργάτης του ΟΚΧΕ δρ Ελευθέριος Τουρνάς, αγρονόμος τοπογράφος μηχανικός του ΕΜΠ, εξηγεί: «Στόχος του προγράμματος είναι να διερευνηθεί η δυνατότητα χρήσης εμπορικών ψηφιακών μηχανών για την παραγωγή φωτογραμμετρικών προϊόντων υψηλής ακρίβειας. Είναι προφανές ότι δεν μπορεί να καλύφθεί όλο το εύρος των φωτογραμμετρικών εργασιών, παρ’ όλα αυτά υπάρχει μια σειρά εφαρμογών που μπορούν να υλοποιηθούν με απόλυτη επιτυχία και περιλαμβάνουν:

  • δημιουργία ορθοεικόνων κλίμακας 1:100 έως 1:5.000
  • παραγωγή Ψηφιακών Μοντέλων Εδάφους (DTM)
  • τοπογραφικές αποτυπώσεις μεγάλης κλίμακας κτηματολόγιομελέτες οδοποιίας
  • παρακολούθηση διαχρονικών μεταβολών (αυθαίρετα, χωματερές κ.ά.)
  • διαχείριση κρίσεων (π.χ. αντιμετώπιση πυρκαγιών)
  • χωροθέτηση φωτοβολταϊκών συστημάτων και ανεμογεννητριών
  • χαρτογράφηση και έλεγχος δικτύων μεταφοράς ενέργειας (ΔΕΗ)
  • τοπογραφικές αποτυπώσεις μεταλλείων
  • τοπογραφικές αποτυπώσεις αρχαιολογικών χώρων ενημέρωση τουριστικών χαρτών».

ΔΙΟΝΥΣΙΑ ΛΑΓΙΟΥ
kallipateira@pegasus.gr

Ετικέτες:

Σχολιάστε